lechowski / 03.05.2021

Jak projektować? Cztery podstawowe zasady

Potrzebujesz coś zaprojektować, ale nie masz doświadczenia ani teoretycznych podstaw z zakresu projektowania? Pracujesz w biurze i szef zlecił Tobie zaprojektowanie prezentacji? A może prowadzisz małą firmę i chcesz samodzielnie tworzyć reklamy na portale społecznościowe? Rozumiesz, że atrakcyjna prezentacja budzi większy szacunek. Zdajesz sobie sprawę, że klienci lepiej reagują na przejrzyście zaprezentowane informacje.

Jeżeli czytasz dalej, to zakładam, że nie masz czasu i chęci, aby studiować projektowanie i typografię, ale chciałbyś wiedzieć, co zrobić, aby tworzone przez Ciebie dokumenty, projekty wyglądały lepiej.

Jak można coś poprawić, jeśli nie widzi się nieprawidłowości?

Oglądając słabo zaprojektowany dokument, wielu ludzi ocenia negatywnie jego wygląd, ale nie wiedzą, co zrobić, aby poprawić projekt. W tym wpisie przedstawię cztery podstawowe zasady, które są stosowane w praktycznie każdym dobrym projekcie. Jeżeli zaznajomisz się z wspomnianymi założeniami, będziesz mógł stwierdzić, czy zostały one zastosowane w oglądanym projekcie. Jeżeli potrafisz nazwać problem, możesz również znaleźć jego rozwiązanie.

Oczywiście nie zakładam, że po przeczytaniu tego wpisu i zastosowaniu zasad tutaj opisanych automatycznie staniesz się świetnym projektantem. Mam nadzieję, że zmieni się Twój sposób postrzegania projektu. Posługiwanie się tymi zasadami zapewnia, że projekty graficzne będą bardziej przyjemne dla oka, będą wyglądały bardziej profesjonalnie oraz będą lepiej zorganizowane oraz interesujące.

Magiczna czwórka

Poniżej znajduje się krótki opis czterech magicznych zasad projektowania. Każdą z nich omówię bardziej szczegółowo w kolejnych wpisach. Na wstępie zaznaczę, że cztery zasady są ze sobą ściśle związane. Rzadko stosuje się tylko jedną z nich.

1. Kontrast

Zasada kryjąca się pod tym pojęcie to unikanie umieszczania na stronie elementów, które są zbyt do siebie podobne. Jeżeli elementy np. czcionka, kolor, rozmiar, kształt, odstępy itp. nie są takie same, wtedy należy je bardzo zróżnicować. Kontrast stanowi przeważnie najbardziej istotną atrakcję wizualną projektu.

2. Powtarzanie

Jak sama nazwa mówi, w całej pracy powtarzamy wizualne elementy projektu. Można powtórzyć kolor, kształt, fakturę, grubość linii, rozmiary oraz inne detale. Pomoże to w zorganizowaniu informacji oraz ujednolicić projekt.

3. Wyrównanie

Niczego nie można umieszczać na stronie w sposób przypadkowy. Każdy element powinien mieć pewien wizualny związek z innymi elementami na stronie. Dzięki tej zasadzie projekt będzie przejrzysty oraz będzie miał wyszukany wygląd.

4. Odległość

Elementy odwołujące się do siebie nawzajem powinny być zorganizowane blisko siebie. Kiedy kilka elementów znajduje się blisko siebie, stają się wizualną całością i nie są postrzegane jednostkowo. Pomaga to zorganizować informacje i zmniejsza nieład.

I na koniec piąta zasada - mocne pięć.

5. POZNANIE KLUCZEM DO ROZWOJU

Zasady są po to, aby je łamać. Ale najpierw trzeba poznać zasady, aby je łamać.

Literatura:

  • Robin Williams, DTP od podstaw. Projekty z klasą. Wydawnictwo Helion 2011

Jak projektować? Zasada kontrastu (1)

Kontrast to jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie wizualnej atrakcyjności projektu graficznego. Dzięki zasadzie kontrastu, praca przyciąga wzrok, przez co wzrasta zainteresowanie projektem. Kontrast uwidacznia zależność pomiędzy różnymi elementami projektu. Ważna reguła do zapamiętania: aby kontrast był skuteczny, musi być odpowiednio silny. Bądźmy odważni.

Kontrast powstaje przez zestawienie dwóch różnych elementów. Jeżeli dwa elementy różnią się tylko nieznacznie, wtedy zamiast kontrastu mamy konflikt. Zasada kontrastu mówi, że jeżeli dwa obiekty nie są dokładnie takie same, należy wyraźnie zaznaczyć różnicę między nimi.

Kontrast w projektowaniu graficznym można tworzyć na wiele różnych sposobów. Można zestawić duże pismo z małym, tradycyjny krój pisma z pogrubionym krojem bezszeryfowym, cienką linię z grubą, zimny kolor z ciepłym, fakturę gładką z chropowatą, element poziomy z elementem pionowym, szeroko rozsunięte linie tekstu z liniami silnie upakowanymi, małą grafikę z dużą.

Trzeba wykazać się odrobiną odwagi. Nie stworzymy kontrastu, zestawiając pismo wielkości 12 punktów z pismem 14 punktowym. Nie uzyskamy go, jeśli zestawimy kolor ciemnobrązowy z czarnym. Kontrastu nie uzyskamy, jeśli zestawimy linie grubości pół punktu z linią grubości jednego punktu.

Przyjrzyjmy się ulotkom poniżej. Która z nich zostałaby przeczytana jako pierwsza? Obydwie ulotki mają podobny układ. Na każdym projekcie zamieszczono te same informacje. Istnieje tyko jedna różnica –  w pierwszym przykładzie, na stronie nie ma nic, co mogłoby przyciągnąć naszą uwagę. Z pewnością nie przeczytamy tej strony. W drugim przykładzie widać więcej kontrastu.

Kontrast uzyskaliśmy, stosując wyraźniejszy, grubszy krój pisma w nagłówkach i podtytułach. Dodatkowo dodano niebieski pas jako tło tytułu, aby wzmocnić kontrast. Taka strona bardziej przyciąga naszą uwagę niż poprzedni projekt.

Kontrast na stronie przyciąga nasz wzrok. Jeżeli elementy, które umieszczam na stronie, nie są takie same, dwa różne kroje pisma, dwie linie różnej grubości, to nie mogą być podobne. Aby kontrast był skuteczny, elementy muszą się bardzo różnić.

Kontrast stosuje się, aby zwiększyć atrakcyjność strony oraz do organizacji informacji. Jeżeli strona wygląda atrakcyjnie, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostanie przeczytana. Z kolei czytelnik powinien natychmiast zrozumieć organizację informacji i logiczne następstwo elementów. Kontrastujące elementy nie powinny wprowadzać oglądającego w błąd ani skupiać uwagi na czymś, co nie powinno jej przyciągać.

Dodawaj kontrast, wybierając kroje pisma, grubość linii, kolory, kształty, rozmiary, odstępy i tak dalej. Najważniejsze rzeczy powinny być wzmocnione.

Bądź odważny. Jeżeli chcesz użyć kontrastu, zrób to z odpowiednią siłą. Unikaj zestawienia grubej linii z linia trochę grubszą. Unikaj stosowania kilku podobnych krojów pisma. Jeżeli elementy nie są dokładnie takie same, to zwiększ różnice pomiędzy nimi.

Jak projektować? Zasada powtarzania (2)

Zasada powtarzania mówi, aby powtarzać wybrany wizualny element w całym projekcie. Powtarzanym elementem może być pogrubiona odmiana kroju pisma, gruba kreska, kolor, szczegół projektowy, specyficzny rodzaj formatowania, relacje przestrzenne i tym podobne. Może to być, dowolna rzecz, którą czytelnik rozpozna. Dzięki powtarzaniu wizualnych elementów powstaje spójny wygląd, wiążący całą publikację.

O powtarzaniu można myśleć jak o konsekwencji. Gdy przeglądasz np. jakieś czasopismo i widzisz konsekwentnie powtarzane pewne elementy, to nie masz wątpliwości, że każda strona należy do tego samego czasopisma. Jeżeli na którejś stronie nie kontynuowano powtarzania elementów charakterystycznych dla poprzednich stron, to całe czasopismo traci swój spójny wygląd.

Zasada powtarzania to nie tylko zachowanie naturalnej konsekwencji, jest to świadomy wysiłek w kierunku ujednolicenia wszystkich części projektu.

Przyjrzyjmy się wizytówce, z którą pracowaliśmy wcześniej. Do numeru telefonu dodajmy powtarzający się element, wyraźny pogrubiony krój pisma. Gdzie nasz wzrok wędruje po dotarciu do numeru telefonu? Czy przenosi się ciągle od jednego pogrubionego napisu do drugiego na wizytówce? Z pewnością tak. Jest to wizualna sztuczka, stosowana po to, aby wpływać na drogę wzroku czytelnika i jak najdłużej przykuwać jego uwagę. Co więcej, takie powtórzenie pozytywnie wpływa na ogólną spójność projektu. W ten prosty sposób możemy powiązać ze sobą poszczególne elementy naszej wizytówki.

Powtarzanie wizualnych elementów jest bardzo użyteczne w jednostronicowych projektach, a wręcz niezbędne w przypadku dokumentów wielostronicowych.

Powtarzanie stosuje się w celu ujednolicenia oraz zwiększenia wizualnej atrakcyjności projektu. Nie można nie doceniać interesującego wyglądu strony. Jeśli projekt przyciągnie uwagę czytelnika, to jest bardziej prawdopodobne, że dokument zostanie przeczytany.

Pomyśl o stosowaniu zasady powtarzania jako o byciu konsekwentnym. Zastanów się nad możliwością dodania elementów, które mógłbyś powtarzać. Znajdź istniejące powtórzenia i wzmocni je. Gdy oswoisz się z takim pomysłem i wyglądem, możesz zacząć tworzyć nowe powtórzenia, dzięki którym ulepszysz projekt i poprawisz czytelność informacji.

Na koniec mała uwaga. Unikaj zbyt częstego powtarzania elementu. Powtarzany element może okazać się drażniący lub przygniatający. Trzeba sobie uświadomić zasadę kontrastu. Gdy w projekcie powtarzanie jest nachalne, redukowany jest kontrast, brakuje punktu, na którym można skupić uwagę.

Jak projektować? Zasada wyrównania (3)

Początkujący graficy często zamieszczają teksty i grafiki w każdym wolnym obszarze strony, często nie zwracając uwagi na jej pozostałe elementy. Powstały w ten sposób projekt sprawia wrażenie nieuporządkowanego. Co trzeba zrobić, aby poprawić nieuporządkowany projekt z niedostatecznie wyrównanymi elementami?

Zasada wyrównania mówi, że żaden obiekt nie powinien być umieszczony na stronie w sposób przypadkowy. Każdy element powinien mieć wizualne połączenie z innymi elementami strony. Zasada wyrównania wymusza bardziej świadome działanie, nie można tak po prostu wrzucać obiektów w puste miejsca na stronie.

Elementy wyrównane na stronie tworzą silniejszą, spójną całość. Nawet jeśli są od siebie oddalone, to wyrównanie tworzy niewidoczną linię, dając wzrokowe wrażenie połączenia elementów. Zastosowanie zasady wyrównania oznacza, że chociaż pewne elementy są od siebie oddalone, to nadal należą do tej samej części.

Przyjrzyjmy się wizytówce, którą zajmowaliśmy się w poprzednim wpisie o zasadzie odległości. Problemem w tym projekcie jest to, że żaden element nie jest wyrównany do innego elementu. Na wizytówce znajdziemy elementy wyrównane do lewego, prawego brzegu oraz do środka. Zwróć uwagę, że teksty w górnych i dolnych rogach nie są wyrównane do tej samej linii podstawowej. Brakuje również wyrównania do lewej czy do prawej krawędzi. Poszczególne elementy wizytówki wyglądają tak, jakby zostały przypadkowo porozrzucane.

Poprawę organizacji projektu wizytówki uzyskamy, poprzez przesunięcie wszystkich elementów w lewo i wyrównując je ze sobą. Elementy tekstu mają teraz wspólną łączącą je razem granicę. Na marginesie zaznaczmy, że zostało tu także zastosowane grupowanie powiązanych ze sobą elementów.

W naszym przykładzie tekst możemy wyrównać także do środka. Chociaż tego typu wyrównanie jest poprawne z zasadą wyrównania, to efekt często wypada słabo. Krawędzie tekstu nie są wyraźne zaznaczone, przez co czytelność tekstu jest utrudniona.

Jeśli tekst jest wyrównany do lewej lub prawej strony, niewidoczna linia, łącząca teksty, jest dużo bardziej wyraźniejsza, ponieważ stanowi pionowy brzeg prowadzący nasz wzrok. Wyrównanie do prawej lub lewej krawędzi nadaje tekstom bardziej przejrzysty i konkretny wygląd.

Podsumowując możemy powiedzieć, że:

  • podstawowym celem stosowania zasady wyrównania jest zespolenie i zorganizowania elementów na stronie. Wyraźne wyrównanie nada projektowi wyrafinowany, formalny, zabawny lub poważny wygląd,
  • świadomie wybieraj miejsca, w których chcesz umieścić elementy. Zawsze należy znaleźć na stronie inny element, do którego można wyrównać obiekt, nawet jeśli te dwa obiekty znajdują się daleko od siebie,
  • unikaj używania więcej niż jednego typu wyrównania tekstu na stronie. Nie wyśrodkowuj części tekstu, gdy pozostały tekst wyrównujesz do prawego brzegu,
  • uważaj z wyrównaniem do środka, chyba że celowo chcesz stworzyć bardzo formalny, statyczny projekt.

Jak projektować? Zasada odległości (4)

Często w projektach początkujących grafików teksty oraz grafiki są porzucane. Nowicjusze wypełniają narożniki i zajmują wiele miejsca, nie pozostawiając pustej przestrzeni na stronie projektu. Oglądając taki projekt, można pomyśleć, że jego autor boi się wolnej przestrzeni. Gdy elementy projektu są rozrzucone po całej powierzchni projektu, wygląda on na niezorganizowany, a czytelność informacji jest ograniczona.

Zasada odległości mówi – elementy ze sobą powiązane należy grupować, umieszczając je blisko siebie w taki sposób, by były postrzegane jako jedna spójna całość, a nie jako wiele niezwiązanych ze sobą fragmentów.

Ważne aby informacje, które nie są ze sobą związane, nie znajdowały się blisko innych elementów, ponieważ odległość jest wizualną wskazówką na temat organizacji projektu i jego treści.

Zasadę odległości można przedstawić na bardzo prostym przykładzie. Przyjrzyj się przykładowej wizytówce. Ile oddzielonych elementów można rozróżnić na tak małej przestrzeni? Ile razy zatrzymujesz wzrok, aby na coś popatrzeć?

Czy zatrzymujesz wzrok pięć razy? Naturalnie, ponieważ na wizytówce znajduje się pięć oddzielnych elementów. Prawdopodobnie czytanie zaczynasz od środka, ponieważ tam znajduje się najwyraźniejszy element. Na który element następnie pada wzrok? Czy idzie od prawej do lewej? Czy wędruje dookoła, upewniając się że nie pominął żadnego tekstu? Czy czytelnik będzie miał pewność, że nic nie pominął? Czy inna osoba będzie czytać teksty w tej samej kolejności jak Ty?

Gdy kilka elementów znajduje się blisko siebie, bliskość elementów sugeruje ich związek

Grupując podobne elementy w jedną całość, uzyskujemy natychmiastową poprawę. Nasza prosta wizytówka stanie się bardziej zorganizowana. Nie jest to projekt, który powala na kolana, ale od razu rozpoznamy miejsce, od którego należy zacząć czytać napisy i gdzie znajduję się koniec tekstu. Pusta przestrzeń dookoła tekstu, stanie się również bardziej zorganizowana.

Warto zaznaczyć, że podstawowym celem zasady odległości to porządkowanie. Jeśli informacja jest zorganizowana, to jest bardziej prawdopodobne, że będzie przeczytana i zostanie zapamiętana. Dodatkowo dzięki organizacji wiadomość, uzyskamy lepiej rozmieszczoną pustą przestrzeń.

Podsumowując czego należy unikać:

  • Nie umieszczaj elementów w narożnikach i na środku projektu tylko dlatego, że jest tam pusto.
  • Unikaj zbyt wielu oddzielnych elementów na stronie projektu.
  • Unikaj pozostawiania równych odstępów pomiędzy elementami, jeżeli nie są częściami jednego większego zbioru.
  • Unikaj sytuacji zmuszających do zastanowienie się, którego fragmentu treść dotyczy nagłówek, podtytuł, podpis, grafika i tak dalej. Twórz relacje pomiędzy bliskimi sobie elementami.
  • Nie twórz relacji z elementami, które nie są ze sobą powiązane. Jeśli tak jest, odsuń takie elementy od siebie.

Księga Znaku czyli instrukcja obsługi logo

Jeśli grafik będzie projektował dla Ciebie Twoje wymarzone logo, powinien także stworzyć wytyczne do jego stosowania czyli Księgę Znaku. Wytyczne dotyczące logo obejmują szczegółowe porady dotyczące odpowiedniej prezentacji logo, które z pewnością przydadzą się Tobie w budowaniu tożsamości Twojej marki.

Po co Ci zasady obsługi logo?

Jeżeli chcesz dowiedzieć dlaczego porady dotyczące zastosowania logo są ważne przeczytaj mój wcześniejszy artykuł Zasady używania logo. Opisałem tam sens i znaczenie zasad używania logo.

Celem księgi znaku jest sprawienie, aby wspomniane wyżej zasady były jak najprostsze do zrozumienia i użycia. Spróbujmy zatem dowiedzieć się, co należy zawrzeć w instrukcji logo. W tym artykule omówię przykładową zawartość Księgi Znaku.

Z czego powinna składać się Księga Znaku?

Okładki – która wyjaśnia cel dokumentu i zawiera logo.

Spisu treści – dołączenie spisu treści pomaga znaleźć wymagane informacje.

Sekcji Wersja Podstawowa Znaku  – klienci często nie zdają sobie sprawy z tego, że wszystkie elementy logo stanowią całość i nie należy nimi manipulować. Wstęp powinien potwierdzać dokładnie elementy logo oraz wyjaśniać, że jeśli w logo używana jest typografia, font nie powinien być zastępowany innym fontem.

Księga Znaku – wersja podstawowa znakuKsięga Znaku - wersja podstawowa znaku

Sekcji Minimalny rozmiar – jeśli logo zostanie za bardzo zmniejszone, nie będzie rozpoznawalne. Logo, którego nie można rozpoznać, traci sens. Minimalny rozmiar jest inny dla każdego logo. Jeśli logo wykorzystuje tylko prostą ikonę, minimalny rozmiar może być mniejszy niż w przypadku skomplikowanego znaku graficznego.

Księga Znaku – minimalny rozmiarKsięga Znaku - minimalny rozmiar

Sekcji Światło czyli odstęp. Należy określić minimalny odstęp, aby logo miało swobodę i było łatwe do rozpoznania gdziekolwiek się pojawi. Wielkość odstępu powinna być proporcjonalna do rozmiaru logo przy jego skalowaniu. Podanie wymiarów może być trudne, dlatego minimalny odstęp często mierzony jest w odniesieniu do któregoś z elementów logo.

Księga Znaku – światłoKsięga Znaku - światło

Sekcji Tła – konieczne może być powielanie logo na różnych rodzajach tła, dlatego księga znaku powinna określić zasady:

  • czy kolor tła jest częścią głównego logo?
  • jakie istnieją opcje jednolitych kolorów?
  • czy jako tło można użyć fotografii?

Księga Znaku – tłaKsięga Znaku - tła

Sekcja Kolor – istnieją różne sposoby prezentowania koloru, we wcześniejszym artykule wyjaśniłem to dokładnej RBG, CMYK co to za różnica? Dlatego w zasadach używania logo powinny podane być przynajmniej wartości :

  • RGB do zastosowania na ekranie, składające się z wartości czerwonej, zielonej i niebieskiej
  • CMYK do druku, składające się z cyjanu, magenty, żółci i czerni.

Księga Znaku – kolorKsięga Znaku - kolor

Sekcja Niepoprawne stosowanie –  istnieją poprawne i niepoprawne sposoby stosowania logo. Księga znaku powinna jasno wyrazić, co można, a czego nie należy robić w szczególności uwzględniając przykłady niepoprawnego stosowania skali i perspektywy, koloru oraz ułożenia.

Księga Znaku – niepoprawne stosowanieKsięga Znaku - niepoprawne stosowanie

Gdzie szukać fontów?

Niezależnie od tego, czy tworzysz sklep internetowy, własnego bloga, tożsamość identyfikacyjną, czy pojedynczą ulotkę, tekst jest zasadniczym składnikiem Twojego projektu. Chociaż prawdziwe bogactwo fontów możesz znaleźć w sieci, to gdzie ich szukać?


Font squirrel

Gdy tylko rozpoczniesz poszukiwania fontów na własną rękę, szybko zauważysz, że źródła krojów można podzielić na dwie kategorie: darmowe oraz komercyjne. Obie z nich nadadzą się do Twoich projektów.

Darmowe strony z fontami

Pamiętaj, że na darmowych stronach znajdziesz zarówno wiele naprawdę ciekawych i okropnych fontów. Miej na uwadze także, że wiele witryn jest darmowych tylko w teorii. Często trzeba przedrzeć się przez sporo reklam, zanim będziesz mógł ściągnąć poszukiwany plik. Poza tym jeśli planujesz wykorzystać wybrany font, upewnij się, że jego licencja na to pozwala. Mając to wszystko na uwadze, możesz skorzystać z kilku ciekawych źródeł darmowych fontów, takich jak:

Komercyjne strony z fontami


MyFonts

Podobnie jak wymienione powyżej darmowe strony z fontami, witryny te zawierają bogaty wybór krojów należących do różnych autorów. Różnica polega na tym, że tutaj za fonty się płaci. Wykupiona licencja na font z tych witryn pozwoli Ci korzystać z pojedynczego zestawu znaków, jak również z ich pogrubionych, pochyłych lub innych odmian.

Czy dany font ma polskie znaki?

Niestety wiele fontów nie posiada polskich znaków diakrytycznych (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż).  Może okazać się, że znajdujesz  font, który idealnie pasuje do twojego projektu. Po pobraniu go, zainstalowaniu w systemie i sprawdzeniu w programie graficznym, zamiast polskich znaków wyskakują  jakieś “krzaczki”.

Zanim pobierzesz i zainstalujesz font,  na niektórych stronach (dafont.com, 1001fonts.com czy myfonts.com) możesz sprawdź, jak prezentuje się dany tekst. Rozglądnij się czy na stronie z fontami znajdują się pole, gdzie możesz wpisać tekst, aby zobaczyć jego podgląd. Wpisz przykładowe zdanie np.  zażółć gęślą jaźń. Jeśli zostaną wyświetlone “krzaczki” zamiast znaków diakrytycznych, musisz poszukać inny font.

Drobnym druczkiem na marginesie: font czy czcionka? Czasem potocznie fonty nazywane są czcionkami. Nie wiem dlaczego tak jest, być może słowo czcionka brzmi bardziej po polsku, niż obco brzmiący font. Tak dla jasności czcionka ma postać metalowego prostopadłościanu odlanego ze stopu drukarskiego i jest podstawowym materiałem zecerskim używanym w technice druku wypukłego. Natomiast font to zestaw czcionek o określonych cechach zapisany w postaci elektronicznej, w jednym pliku.

Strony które pomogą dobrać kolory

Dobór kolorów nie jest sprawą prostą. Zdarza się czasem, że kolorystyka, która powinna być dobra, nie prezentuje się najlepiej. Estetyka, użyteczność to czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas dobierania kolorów. Jeśli czasem masz wątpliwości, czy dane kolory pasują do siebie, to ucieszy Cię wiadomość, że istnieje wiele narzędzi pomocnych w doborze kolorów. Najważniejszą rzeczą w trakcie wybierania palety barw jest mieć oczy szeroko otwarte. Pozwól, że przedstawię dzisiaj moje ulubione aplikacje, które pomogą Tobie dokonać właściwych wyborów kolorystyki.

Color Scheme Designer

Color Scheme Designer

W sieci jest dostępnych wiele narzędzi pomocnych w selekcji barw, jednym z  nich jest Color Scheme Designer. Wiele innych aplikacji korzysta z koła barw CMYK lub RGB, jednak to narzędzie używa tradycyjnego koła opartego na kolorach czerwonym, żółtym i niebieskim. Wystarczy wybrać i dostosować schemat kolorów i już możemy zbudować harmonijną paletę barw. Na koniec możesz eksportować swoje kolory w formie dokumentów HTML/CSS, XML, plików tekstowych bądź palet programów Photoshop i GIMP.

Adobe Color CC

Adobe Color CC

Innym narzędziem do selekcji kolorów jest Adobe Color CC. Na tej stronie możesz stworzyć kombinacje kolorów za pomocą opcji konfiguracji standardowych ich schematów podobnej do tej z Color Scheme Designera. W odróżnieniu od Designera, Adobe Color CC potrafi stworzyć paletę z przesłanego na serwer obrazu. Kolejną cechą wyróżniającą to narzędzie jest społeczność użytkowników. Jeśli zdecydujesz się stworzyć konto na witrynie, będziesz mógł dzielić się swoimi paletami z innymi użytkownikami.

COLOURlovers

COLOURlovers

Tutaj więcej czasu spędzisz, dzieląc się inspiracjami z innymi użytkownikami, niż generując zestawy barw. W tej aplikacji poza wybieraniem kolorów możesz dzielić się wzorami i oglądać kombinacje kolorystyczne używane w wielu dziedzinach artystycznych. Jeśli zobaczysz witrynę, reklamę, ilustrację lub inną formę grafiki, która wyróżnia się na tle reszty, postaraj się dojść do tego, jakie kolory dominują w kompozycji i jaki rodzaj schematu barw składa się na paletę.

Pictaculous

Pictaculous

Pictaculous jest narzędziem, które dostarcza schematy kolorów wyodrębnione z fotografii. Wystarczy, że wgrasz zdjęcie na serwer i po chwili możesz otrzymać sugerowaną paletą i zestaw polecanych schematów kolorów opracowanym w aplikacji COLOURlovers wraz z załącznikiem w postaci pliku palety barw (.aco) firmy Adobe.

Color Contrast Checker

Colour Contrast Check

Dobierając kolory do swojej palety, dobrze jest spróbować wybrać dwie lub trzy barwy kontrastujące ze sobą na tyle, żeby można było ich użyć w roli tła i koloru tekstu. Dobry kontrast między tekstem a tłem jest sprawą priorytetową w projektowaniu. Bez niego niektórzy mogą mieć trudności z przeczytaniem treści. Prostym sposobem na sprawdzenie stopnia kontrastu między dwoma barwami jest wybranie ich na elementy pierwszego planu i tła, a następnie wprowadzenie ich wartości szesnastkowych do tej aplikacji.

Designspiration

Designspiration

W tej aplikacji możesz znaleźć wiele ciekawych inspiracji. Wybierasz do pięciu kolorów z dostępnej palety kolorów. Następnie witryna wyświetli wszystkie dostępne w swoich zbiorach obrazy z wybraną kombinacją kolorów. Uświadomienie sobie różnych cech charakteryzujących kolory pozwoli Ci lepiej je zrozumieć, co sprawi, że będziesz umiał je wykorzystać, tworząc lepsze palety barw.

ColorExplorer

ColorExplorer

Jest to rozbudowana aplikacja, która oferuje szeroką gamę narzędzi do projektowania, dostosowywania i porównania palety kolorów. Ta strona daje możliwość wybrania palety kolorów na podstawie. Palety można zapisać i modyfikować. Strona wyposażona jest także w sporą bibliotekę kolorów, na podstawie których możesz tworzyć osobne palety.